עיצוב אתרים - גלי אבני   Galiavni@gmail.com

עצמאי בשטח - פרק ג': "אלבום זהב" - מה עושים עם ההקלטות?

כפי שכבר ציינתי במאמרים קודמים, תעשיית המוזיקה נמצאת כבר מספר שנים בתהליך של שינויים מהותיים. עלויות ההפקה זולות יותר, פלטפורמות חדשות לחשיפה, עולמות תוכן סלולאריים, משקלן ההולך וקטן של חברות התקליטים לעומת משקלו ההולך וגדל של הצרכן הביתי ועוד.



 

אם בעבר המסלול עבור המוזיקאים היה ברור ועבר דרך הקלטת סקיצות, פרזנטציה בפני חברת תקליטים, החתמה והפצה, היום ניתן לפעול (אם מבחירה ואם מתוך אילוצים) במסלולים רבים.


כבר בשנת 2007 הכריזו חברי ההרכב הבריטי "רדיוהד" שאלבומם החדש יופץ רק ברשת והצרכנים הם אלו שיקבעו את המחיר אותו הם ישלמו. המהלך הזה, שהכניס ללחץ לא מעט חברות תקליטים, סיפק עבור חלק גדול מהאנשים את ההוכחה שעולם התקליטורים והאלבומים "הקלאסיים" הולך ונמוג וגבולות התעשייה אינם ברורים עוד.

מכיוון שהנושא אינו כל כך פשוט נחלק אותו לשניים - במאמר הנוכחי נסקור מספר אופציות "קונבנציונאליות" לפעולה מהרגע בו יש לכם כבר חומרים מוקלטים ואתם מחפשים לעבור לשלב הבא ובמאמר הבא נטעם מעט ממה שיש לעולם ה"ניו מדיה" והסלולר להציע בתחום.



 

החלום הישן: החתמה בחברת תקליטים:

המשפט "החתמה בחברת תקליטים" מייצג גם היום עבור רבים מהאמנים את החלום האולטימטיבי. חברה שלוקחת אתכם עוד בשלב הסקיצות, מאמינה בכם ומממנת את האלבום כולו - החל מההקלטות ועד להפצה לחנויות.

 

היום מצב כזה בו אמן/להקה מוחתמים על חוזה כזה הוא אירוע נדיר מהסיבה הפשוטה שתעשיית מכירות התקליטים היא כבר מזמן לא כלכלית. לרוב יחתימו חברות התקליטים אמנים שעושים מוזיקה מסחרית מאוד שתוכל להניב רווחים בטוחים ומידיים.



קחו בחשבון שברגע שהחברה משקיעה בהקלטות היא תקבל בתמורה אחוזים מהזכויות על המאסטר, ובמקרה של הרכב לא מוכר, את הרווחים ממכירת האלבום תתחילו לקבל לרוב רק לאחר כיסוי ההוצאות של החברה.



 

ניתן לגשת לחברות התקליטים ולקבל החתמה מסוג זה גם אם כבר יש לכם הקלטות ברמת מאסטר לחלק מהשירים ולבקש מהחברה לסייע כלכלית בסיום שאר ההקלטות וכמובן להשקיע בהפצה וביח"צ (אם כי גם במצב זה אתם מתחלקים איתם בזכויות על המאסטר) אם אתם מחפשים החתמה שכזו אלו הפעולות המומלצות:



הכינו דיסק עם 3-4 שירים (לא יותר, הם גם ככה מוצפים בחומרים), רצוי כמובן שיהיו השירים בהם אתם הכי מאמינים. איכות ההקלטה צריכה להיות סבירה (כדאי להשקיע ולהקליט באולפן מקצועי או באולפן ביתי ברמה גבוהה).



 

הכינו עטיפה בסיסית ביותר הכוללת את שם ההרכב/זמר, טלפון, מייל ואתר אינטרנט. רצוי מאוד לרשום את כל הפרטים גם על ה CD עצמו למקרה שהעטיפה תלך לאיבוד במשרדי החברה.



כתבו על עצמכם בקצרה - מעט פרטים ביוגרפיים, ספרו על הניסיון שלכם בעולם המוזיקה, האם אתם מופיעים וכו'.



 

שלחו את הדיסקים לחברות התקליטים, בררו לפני כן טלפונית עבור מי לכתב אותו (בכל חברה ישנם אנשים שתפקידם להאזין לחומרים החדשים) ומספר ימים לאחר המשלוח ודאו שהדיסק הגיע וקוו לטוב.



במידה ואתם מופיעים התקשרו והזמינו את נציגי חברות התקליטים להופעה.



 

המסלול העצמאי: מימון עצמי מלא/חלקי:

כפי שכבר ציינתי, בשנים האחרונות עם התפתחות הטכנולוגיה צנחו מחירי הציוד ומכשור ההקלטה. רבות מהפעולות נעשות ע"י תוכנות מחשב, ובהשקעה לא גדולה ניתן להגיע להקלטות ומאסטרים ברמה גבוהה מאוד. במצב כזה ייתכן וכדאי לשקול את המסלול העצמאי לא רק במקרה שנדחיתם ע"י חברת תקליטים. אמנם במסלול הזה אתם נאלצים להשקיע מכספכם, אבל אתם גם נהנים מזכויות בלעדיות על היצירה שלכם, ובמקרה של הצלחה אתם תגיעו לחברות התקליטים מעמדה של כוח לקראת הפקת האלבום השני. אם עדיין תהיו מעוניינים בכך, כמובן. 



אגב, כיום יוזמות כגון "מימונה" ו"הדסטארט" מאפשרות לכם לגייס כסף להפקת האלבום ישירות מהקהל דרך הרשת, ומוזיקאים רבים, ביניהם לא מעט יוצרים מוכרים כבר ניצלו את הפלטפורמה המעניינת הזו. 



אם כן, מה עושים עם אלבום מוקלט? האינסטינקט הראשוני הוא לחפש עבורו הפצה בחברות התקליטים. לטעמי האינסטינקט הזה הוא מוטעה. אם חושבים על כך בגישה שיווקית אזי:
א. אין היגיון בהפצת אלבום שעדיין אין לו ביקוש בשוק - הקהל לא יקנה אלבום של אמן שהוא לא מכיר.



ב. גם אם חברת התקליטים תציע לכם חוזה, כאמנים אנונימיים אתם תגיעו למשא ומתן ממקום נמוך מאוד ולכן סביר להניח שהחוזה שתקבלו לא יהיה אופטימאלי.



 

אם כך, כדאי שלפני שהאלבום מגיע להפצה גם הקהל וגם חברות התקליטים ישמעו עליכם. אם תגיעו למשא ומתן על הפצת האלבום כאשר יש לכם כבר שיר או שניים שרצים ברדיו, חברת התקליטים/כל גורם הפצה אחר יראו בכם השקעה משתלמת עם פוטנציאל לרווח. במצב כזה אתם מגיעים מעמדה של כוח וסביר להניח שתקבלו נתח גדול יותר מהרווחים במסגרת החוזה או שתתחילו להרוויח כבר מהדיסק הראשון (ולא רק אחרי כיסוי הוצאות החברה). זאת ועוד, אם האלבום שלכם הצליח, ייתכן וחברת התקליטים תרצה להחתים אתכם על הפקת אלבום שני במימון מלא.



אם החלטתם ללכת בדרך הזו, השלב הבא אחרי שיש לכם לפחות 2-3 שירים מוקלטים ברמה של מאסטר הוא חיפוש אחר משרד יחסי ציבור. כפי שציינתי במאמר הראשון, העלויות של משרדי יחסי הציבור משתנים והם מתחילים בסביבות ה 2,500 ₪ לחודש עבודה.



 

לעתים קרובות, גם כאשר חברת תקליטים סוגרת חוזה הפצה, היא תשלח אתכם למצוא משרד יח"צ חיצוני שיטפל ביחסי הציבור של האלבום, לרוב במימון עצמי. במקרה כזה כדאי לערוך אחת לכמה זמן ישיבה משותפת בין המשרד שמטפל בכל לבין חברת התקליטים ע"מ להיות מתואמים בתהליך השיווק.



הזמן הנדרש לעבודת יחסי ציבור על אלבום שלם בתהליך הקלאסי של הוצאת 2-3 סינגלים ולאחר מכן אלבום, נעה בין 4 חודשים לחצי שנה לערך, התהליך הזה הוא קריטי להצלחת האלבום, לכן חשוב לבחור משרד המתמחה בתחום התרבות והמוזיקה, כזה שיש לו כבר את הקשרים עם האנשים הרלוונטיים בכלי התקשורת.

חשוב להגדיר עם איש יחסי הציבור שלכם קו אסטרטגי/תדמיתי, קהלי יעד וכד' ע"מ שהתהליך יהיה ממוקד. בעולם של היום הפלטפורמות התקשורתיות הן רבות, תנועת הכתבים בין הערוצים השונים תדירה מאוד ולכן מאוד לא מומלץ "לחסוך" בתחום הזה ולנסות את מזלכם לבד או באמצעות חבר לא מקצועי.


במידה ואחד הסינגלים מצליח או שצברתם תיק עיתונות מרשים, לכו עם החומרים לחברת תקליטים וחפשו את ההפצה.



 

ומה אם הסינגלים נכשלו? במצב כזה פשוט לא כדאי לחפש הפצה. למעשה חזרנו לנקודת המוצא לפיה למוצר שאין לו ביקוש רחב אין הצדקה להימצא בחנות. אין זה אומר שהאלבום אבוד. אתם יכולים למכור אותו בהופעות (שם גם הרווח נטו על כל אלבום גדול הרבה יותר), להעלות אותו להורדה ו/או מכירה בבנדקמפ, באייטיונס שנפתח לאחרונה לשוק הישראלי ואתם אפילו יכולים להפיץ אותו עצמאית במספר מצומצם של חנויות באזור בו יש לכם קהל גדול וכד'.



פרק א' |  פרק ב' | פרק ג' | פרק ד' | פרק ה'​

לדף הבית

חזור למעלה

home
clients
gallery
publications
ar
phone
email
facebook