עיצוב אתרים - גלי אבני   Galiavni@gmail.com

עצמאי בשטח - פרק ה': לעשות את זה בחו"ל

עם כל הכבוד להצלחה מקומית ולהופעות בפסטיבלים בארץ או אפילו בקיסריה, אין אמן שלא חולם לעשות את זה בגדול בחו"ל, בהופעות בקולג'ים, אצטדיונים או "סתם" פאב ניו יורקי מלא מפה לפה.



למעשה, לאור מצבם של המוזיקאים בארץ, השאיפה לצאת ולהופיע בתפוצות היא לא רק הגשמה של חלום אלא גם בעלת היגיון כלכלי מובהק – הרי מדובר במתמטיקה פשוטה; בארץ גרים כ 7 מיליון אנשים, שוק קטנטן בו רק מעטים שבמעטים יכולים להתפרנס ממוזיקה, שלא לדבר על להתעשר ממנה. מוזיקאי ישראלי שנמצא במעגלים שמחוץ למיינסטרים, ימצא את עצמו נאבק למצוא אוזניים קשובות למוזיקה שלו. בשוק האמריקאי לעומת זאת, חיים למעלה מ 300 מיליון איש. סביר להניח שאיפשהו תמיד תמצאו את הקהל שלכם.



כשמדובר על הצלחה בחו"ל יש נטייה לחשוב שהעניין רלוונטי רק להרכבים שיוצרים באנגלית דוגמת אסף אבידן, אולם לא חסרים מוזיקאים שיוצרים בעברית ועושים חיל בחו"ל, אם בקרב קהילות יהודיות ואם בקרב קהל שמחפש משהו קצת שונה; מפעם לפעם אנחנו שומעים על הצלחותיהם של הרכבים דוגמת הדג נחש, או עידן רייכל במסע הופעות ברחבי העולם, אולם לא תמיד צריך להיות כוכב בארץ כדי להצליח בחו"ל. במאמר זה נבחן חלק מהאפשרויות העומדות בפניכם ונראה שעם קצת תעוזה והרבה התמדה, אמריקה או אירופה בהחלט בהישג ידכם.



דרך הרגליים:

מדובר בדרך הטובה ביותר ועם זאת אחת הקשות ביותר – פשוט לקחת את הרגליים ולנסוע לחו"ל. מדובר בדרך שמתאימה בעיקר ליוצרים/הרכבים שהחומר שלהם הוא לא בעברית ושחבריהם עדיין צעירים ולא מחויבים לבית ומשפחה בארץ.

השוק בארץ אמנם הולך ונפתח לרעיון של יוצרים ישראליים ששרים באנגלית, אבל כפי שכבר ציינתי, הסיכוי להצליח ולהתפרנס ממוזיקה בישראל הוא נמוך גם ככה. עם זאת, העובדה שאתם יוצרים באנגלית פותחת לכם פתח לקהלים בינ"ל וכדאי מאוד לנצל אותה.



אין ספק שמדובר בהחלטה לא קלה – לעזוב את החברים והמשפחה לתקופה ארוכה, להוציא לא מעט כסף ולעתים קרובות למצוא את עצמכם מופיעים בברים נידחים בחו"ל. עם זאת, מדובר בחוויה אדירה שתפתח אתכם מוזיקלית ואם תתמידו ולא תישברו יכול מאוד להיות שתצליחו לבנות סביבכם איזה "באזז" במקום בו תהיו ולנצל את אותו ה"באזז" כדי ליצור סביבכם התעניינות גם כאן בארץ.



 

אם אתם לא רוצים לעזוב הכל ולנסוע אפשר להתחיל בקטן – ניתן למצוא היום ברחבי העולם עשרות פסטיבלי מוזיקה קטנים וגדולים איתם ניתן ליצור קשר דרך האינטרנט ולנסות להתקבל. זו הזדמנות מצוינת לנסוע לתקופות מוגבלות, לחשוף את עצמכם לקהל, למפיקים ולתקשורת זרה, וגם ללמוד לא מעט על איך דברים עובדים בחו"ל. לא מעט הרכבים נוסעים אחת לכמה חודשים לסיבוב פסטיבלים שכזה.



דרך האינטרנט:

כולנו מכירים את הרשתות החברתיות דרכן מנסים מוזיקאים לקדם את עצמם בכל העולם. כולם נמצאים ברשת – שדרים מחו"ל, תחנות רדיו בינ"ל וחברות תקליטים.
מצאו לכם את הבלוגים ותחנות הרדיו המקוונות (או הרגילות) שמתאימות לסגנון המוזיקה שלכם ופשוט שלחו מייל. תתפלאו עד כמה תחנות ושדרים ברחבי העולם מתעניינים במוזיקה מישראל.



 

WOMEX

מוזר, אבל למרות שה WOMEX הוא אחד מהאירועים השנתיים החשובים בעולם המוזיקה, מעטים הם המוזיקאים ששמעו עליו ולכן לא משתמשים בו.
מדובר למעשה בכנס עולמי של מוזיקאים, גורמים מחברות תקליטים, עיתונאים ומפיקים שמגיעים למעין יריד מוזיקה לצורך Networking.  הכנס מתקיים כל שנה בעיר אחרת. איך משתתפים? פשוט מאוד-  קונים כרטיס טיסה וכרטיס כניסה לאירוע.
באירוע עצמו תוכלו להסתובב, ללוחץ ידיים ולחלק דיסקים. ישנן גם הרצאות, או אפשרות להקים דוכן משלכם הכל בתשלום נוסף כמובן.


ישנן גם לא מעט יוזמות ישראליות לקידום מוזיקה ישראלית בחו"ל או שיתופי פעולה בינ"ל – פסטיבל ILanD חיבר למשל הרכבים ישראליים עם יוצרים מגרמניה ובמופעים נכחו עיתונאים ישראלים וגרמנים שהגיעו במיוחד לישראל. הרבה פעמים ההבדל בין השתתפות לאי-השתתפות בפרויקטים מסוג זה היא מידת הקשב שלכם למה שקורה או פשוט מזל. רבים מהמפיקים מחפשים אמנים דרך קשרים אישיים אבל גם דרך פרסום "קול קורא" ברשת.


מעניין לדעת שגם משרד החוץ תומך לא אחת במוזיקאים ישראליים שמוזמנים להופיע בחו"ל באמצעות מימון כרטיסי טיסה, וגם מכון הייצוא החל לסייע בשיווק מוזיקאים ישראלים מעבר לים.



 

לייבלים

ישנם לייבלים ישראליים דוגמת "אנובה" או Oleh Records שחלק מתפיסת עולמם היא קידום אמנים ישראליים בחו"ל. תוכלו כמובן גם לשלוח את החומרים שלכם ללייבלים מקומיים במדינות בהם יש קהל לסוג המוסיקה שאתם עושים.


אז מה למדנו?
האינטרנט, הטכנולוגיה, הוזלת עלויות ההפקה, כולן יצרו הזדמנויות שלא היו קיימות בעבר עבור מוסיקאים. היום להיות מוסיקאי עצמאי זו בחירה, ולא אילוץ.
עם זאת, על מנת שלא ללכת לאיבוד בג'ונגל של תעשיית המוסיקה, עליכם להתייחס לפרויקט האמנותי שלכם כעסק לכל דבר: להבין בהפקה, לבנות תקציב, ללמוד על השוק ולבנות תכנית שיווקית, לבחור באופן מושכל עם מי אתם עובדים, ולדעת לנצל הזדמנויות שנקרות בדרככם.



בהצלחה!



פרק א' | פרק ב' | פרק ג' | פרק ד' | פרק ה'

לדף הבית

חזור למעלה

home
clients
gallery
publications
ar
phone
email
facebook